Na naszych drogach porusza się wyjątkowo duża liczba motocykli i skuterów. Miłośnicy jazdy na dwóch kółkach w większości przypadków bardzo skrupulatnie dbają o dobrą kondycję swoich ukochanych maszyn. Mimo to, zgodnie z prawem muszą oni poddawać je obowiązkowym przeglądom technicznym, tak jak każdy inny typ pojazdów poruszających się po polskich drogach. Co zatem powinniśmy wiedzieć o tego typu badaniach i jak często należy je wykonywać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w naszym artykule na ten temat.
Jak często poddaje się pojazd przeglądom i ile to kosztuje?
Motocykle i skutery podlegają tym samym zasadom co inne pojazdy, które są zarejestrowane w naszym kraju. Jeśli zatem kupujemy zupełnie nowy dwukołowiec, mamy spokój z przeglądami przez niemal 3 lata od dnia jego rejestracji. Przed upływem tego okresu jesteśmy zobowiązani do poddania motocykla lub skutera pierwszemu badaniu technicznemu. Następnie mamy ponownie dwa lata przerwy, ale po drugim przeglądzie pojazd musi być sprawdzany w ten sposób już każdego roku.
Przegląd motocykla i skutera można wykonać w podstawowej lub okręgowej stacji kontroli pojazdów. Warto przy tym pamiętać, że cena za taką usługę jest określona z góry i wszędzie wynosi ona 62 złote. Nie jest to zatem szczególnie duży wydatek, biorąc pod uwagę to, że za brak aktualnego przeglądu technicznego grozi nam mandat w wysokości do 500 złotych.
Co jest sprawdzane podczas badania motocykla i skutera?
Kiedy oddajemy nasz pojazd w ręce diagnostów, jest on bardzo dokładnie sprawdzany pod względem jego sprawności, bezpieczeństwa oraz spełniania norm dotyczących ochrony środowiska. W pierwszej kolejności jednak na przeglądzie kontrolowane są numery VIN motocykla lub skutera oraz ich zgodność z danymi z dowodu rejestracyjnego, a także stan i dane na tablicach rejestracyjnych.
Następnie, diagności po kolei sprawdzają wszystkie układy w pojeździe, jak układ kierowniczy, hamulcowy, wydechowy, czy też układ amortyzatorów. Niezwykle ważne jest również sprawnie działające oświetlenie, prędkościomierz i sygnał dźwiękowy, jak również stan ramy oraz nadwozia. Pamiętajmy też o tym, że kontroli podlegają również opony, a zatem upewnijmy się przed badaniem, iż ogumienie naszego motocykla lub skutera nie jest zanadto zużyte.
Usterka wykryta na przeglądzie – co w takiej sytuacji?
Może zdarzyć się tak, że dokładne badanie techniczne wykaże, iż nasz motocykl lub skuter nie jest w pełni sprawny. Konsekwencje wykrycia usterki zależą od tego, jak bardzo jest ona poważna. W sytuacji, gdy diagnosta zaliczy ją do drobnych mankamentów, wynik przeglądu technicznego nadal będzie pozytywny, ale właściciel pojazdu zostanie zobowiązany do jak najszybszego usunięcia usterki. Jeśli jednak okaże się, że problem jest poważniejszy i może stwarzać zagrożenie, diagnosta jest zobowiązany do odebrania nam dowodu rejestracyjnego i przesłania go do wydziału komunikacji. Właściciel musi wówczas naprawić usterkę, dokonać ponownego przeglądu i dopiero wtedy zwrócić się o zwrot dokumentu.